• Kund
  • Kontakt
  

Blogg

Digitalisering

oktober 3, 2017
Av:

Så kan IT öka tillväxten i företaget

Det är få delar av ett modernt företag som inte kan förbättras på olika sätt genom digitalisering och slutmålet är såklart att öka tillväxten i företaget. Här är våra digitala tips på vägen.

Om ni ännu inte har digitaliserat stora delar av verksamheten är sannolikheten stor att mycket tid och resurser blir använda på ett ineffektivt sätt. Vi har samlat några av de vanligaste digitala verktygen som kan öka produktiviteten och göra vardagen enklare för dig och dina medarbetare.

Arbeta effektivt med molntjänster

Har ert företag inte redan börjat arbeta med molntjänster är det ofta ett tecken på att ni halkar efter. Eftersom molnet är 100 procent baserat på internet betyder det att personalen enkelt kan utföra sina arbetsuppgifter även om de inte är på kontoret. Olika avdelningar kan enkelt samordna processer när alla har tillgång till samma arkiv och data som resten av företaget. Exempel på det kan vara ekonomisk data, scheman, viktiga dokument eller kontaktinformation till kunder.

Resultatet blir att de anställda använder mindre tid på att dubbelchecka och koordinera och får därför mer tid och ökat fokus på de egentliga arbetsuppgifterna.

Genom att använda en extern IT-leverantör kan man genom molnet få tillgång till ett stort urval av program och applikationer, som ni sedan kan använda för att utveckla och effektivisera verksamheten.
Läs mer: Intern IT-drift eller outsourca till molnet?

Få bättre översikt med CRM-verktyg
Försäljnings- och marknadsföringsavdelningen får ett ordentligt uppsving när man börjar använda ett CRM-verktyg (Customer Relationship Management). Det ger en fullständig översikt när det gäller både leads och kunder som företaget knyter till sig och informationen blir uppdaterad i realtid. Det är det närmaste ni kommer att automatisera processen med att hämta in nya kunder vilket i slutändan sannolikt leder till att ni säljer mer.

Mer information ger dig bättre insikt i verksamheten
Det finns inte längre någon anledning att ta beslut baserade på magkänsla eller vaga trender. Genom att utnyttja de omfattande data som digitala verktyg kan ge dig (Big data), kan du analysera företagets resultat in i minsta detalj. Flera tillgängliga verktyg kan filtrera även de mest komplicerade faktorerna ner till överskådliga grafer och statistik. När det gäller just bearbetning av data rekommenderas artikeln om hur ni tjänar pengar och driver innovation med GDPR.

Ökad flexibilitet
Har ditt företag inte möjlighet att skala upp eller ner på ett bra och enkelt sätt kan det försvåra verksamhetens möjligheter att växa, och det får inte kosta mer än det smakar. Hur digital affärsmodellen är och möjligheten till flexibilitet hänger ofta ihop. Det är egentligen ganska självklart, digitala processer leder till besparingar för material- och transportkostnader och är nästan alltid snabbare och mer effektiva än analoga.

Det ska till exempel vara väldigt enkelt att utöka era tjänster hos en IT-leverantör istället för alternativet som innebär att ni utökar kapaciteten hos det interna datacentret, vilket hade inneburit stora kostnader. En extern leverantör får i praktiken mängdrabatt på utrustning och personal genom att sälja vidare till en många kunder. Upplever ni till exempel en period med ökad servertrafik efter en lyckad kampanj, kan ni enkelt utöka abonnemanget och sedan gå tillbaka igen om trafiken minskar. Detta utan att stå kvar med kostsam överflödig kapacitet som inte utnyttjas.

Avslutningsvis, involvera ledningen och få dem att förstå att ni tjänar på att skapa en så digital affärsmodell som möjligt. Det kommer innebära stora besparingar i det långa loppet och låter de anställda fokusera på företagets kärnverksamhet.

Tryck på knappen för att ladda ner checklistan: Så väljer du rätt IT-leverantör

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. 

Följ oss på:

Patrik Lännerberg, försäljnings och marknadschef

Patrik Lännerberg, försäljnings och marknadschef. Jag har under de senaste 20 åren arbetat med organisationsutveckling och ledarskap inom försäljning och marknadsföring. Idag ansvarar jag för TeleComputing Sveriges nyförsäljning, marknadsföring och tjänsteutveckling. Det innebär att jag arbetar med vår transformation till en position som nordens ledande molnleverantör.