• Kund
  • Kontakt
  

Blogg

Digitalisering

november 8, 2017
Av:

Bli av med magkänslan, den behövs snart inte längre.

Ni har säkert hört det som ekar i korridorerna.

-Information är vår tids olja.

Med det menas ofta möjligheterna till de, idag mycket mer lättillgängliga, tjänster som ska hjälpa oss i våra processer, förändring och utveckling mot bland annat datadrivna beslut i vardagen.

Just nu försöker vi anpassa våra tankesätt för att förstå vad detta innebär. Vi klär konceptet av den effektivisering vi siktar mot med samlingsnamn som digitalisering och molnet.

Frågan är bara just vad vi kan förvänta oss och i vilken takt. Jag har skrivit tidigare om hur digitalisering och molnet inte är målet i sig. I anslutning till det delar jag nu mina tankar kring hur resan kan se ut mot att skapa värde.

När en skyskrapa ska byggas så lägger man tid och precision på grunden, man börjar med att bygga nedåt och skapa en grund som bas för det vackra som ska skjuta i höjden. På samma sätt behöver vi i denna förändring bygga en stabil grund med teknik, processer och folk. Att digitalisera är en förändringsresa som ställer nya krav på individen, arbetsplatsen, sättet att jobba på och tekniken som ska hjälpa oss på vägen för att förenkla skapandet och strukturera vår data.

Jag träffar många företag och diskuterar hur, var och när arbetet för att bygga grunden inför den förändring som står framför oss bör ske. Ofta handlar det om insikt och målbild för den egna verksamheten kopplat till affärsmålen.

Vidare måste vi fråga oss, ”vad är viktigt nu?”, ”vad ska vi vänta med?” och en fråga som ofta missas är ”vad ska vi sluta göra?”. Med en enkel men effektfull metodik kan vi tillsammans titta på er roadmap och identifiera möjliga och värdefulla stopp på vägen.

Roadmap och förändringstakten kan enklast bestämmas genom att se över tre faktorer som planerat arbetar mot affärsmålen.
illustrasjon.jpg

Ofta kommuniceras och marknadsförs tekniken starkt, den är konkret och kan paketeras snyggt. Självfallet så är tekniken väldigt viktig, men utan processer och personer inräknade kommer man varken uppleva eller aktualisera något värde ur tekniken.

Hör gärna av er om ni är intresserade av att höra mer om hur vi hjälper våra kunder i deras resa och hur vi skulle kunna hjälpa er.

Tryck på knappen för att ladda ner checklistan: Så väljer du rätt IT-leverantör

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. 

Följ oss på:

Shahabi Shahabi, Senior Sales Executive

Shahab Shahabi, säljare och digital inspiratör. Jag har under de senaste 12 åren arbetat med IT i allt från försäljning till produktägare och chef för frontend-utveckling. Med en utbildning inom IT & Kommunikation har mina insatser alltid på ett eller annat sätt varit att utreda och förmedla det värde IT kan möjliggöra. Idag ansvarar jag för att hjälpa kunder i deras resa för en mer datadriven och värdeökande vardag genom IT.