• Kund
  • Kontakt
  
sventore.jpg

Björn Andersson

Technical Solution Architect

"DEN RÖDA TRÅDEN ÄR ATT LÖSA PROBLEM"

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?

Jag började 2001 på Kentor Teknik och 2007 blev jag en del av TeleComputing Sweden i och med att TeleComputing köpte Kentor-koncernen. Jag har haft samma anställningsnummer i ungefär 14 år varav ungefär 8 är på TeleComputing Sweden AB. :)

Vad jobbar du med?
Sedan två år tillbaka så jobbar jag som lösningsarkitekt på säljavdelningen.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Oj, det varierar jättemycket. Det kan vara att sitta ned med en tjänsteägare internt för att bättre förstå hur vi levererar våra tjänster alternativt vara med i utvecklingen av befintliga tjänster eller nya tjänster. Det kan vara att vara ute och träffa en ny eller befintligt kund för att antingen presentera en IT-lösning för dem eller att lyssna på vilka utmaningar de har idag. Det kan vara att gå igenom en skriftlig upphandling för att se vad kunden har idag, vad de säger att de behöver, försöka läsa mellan raderna vad de egentligen behöver, vad vi har för möjligheter, om de passar oss, om vi passar dem, göra en lösningsdesign och prissätta den.

Ska man sammanfatta en typisk dag så är det nog att kommunicera med kunder, men minst lika mycket att kommunicera internt. :)

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
När jag började 2001 så var mitt jobb att sitta ute hos en av våra kunder tillsammans med en kollega och tillsammans vara kundens Servicedesk (1:st line, 2:nd line support) och till viss del att sköta kundens IT-miljö. Den kunden satt jag hos till 2006. Under dessa fem år växte kunden från ca 150 personer till ungefär 1 500 personer och vårt team för att sköta IT-miljön växte så klart också. Min roll i teamet gick också över till att ha ett driftansvar för IT-miljön hos kunden och därmed ansvaret för teamet på plats.

Sedan var jag driftansvarig för ett antal olika av våra kunder under ett par år innan jag gick in som TAM (Technical Account Manager) för en specifik kund i mitten av 2009. Med den kunden jobbade jag som TAM eller lösningsarkitekt fram till mitten av 2013 då jag istället började som lösningsarkitekt på säljavdelningen istället.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?

När jag satt på onsite så fick jag träffa en massa användare och kunde hjälpa dem med deras vardagliga problem, må så vara om det var att bifoga en fil i ett mail till att ett macro slutat fungera i Excel eller att den datorn helt slutat fungera. Den återkopplingen gillade jag när man verkligen kan hjälpa någon att bli av med ett problem eller få förklara hur man skall göra en sak på datorn.

Som driftansvarig och TAM så handlade det om att träffa kunden och identifiera problem eller utmaningar i deras IT-miljö, för att sedan tillsammans med våra riktigt djupa tekniska experter och tillsammans med kunden gräva ned sig i problemet och jobba fram en lösning.

Som lösningsarkitekt på sälj sitter jag med hela IT-miljöer och alla de komplexa kopplingar till externa leverantörer, WAN, Moln, legacy applikationer och så vidare som finns, och sedan får jag tillsammans med kund och specialister både internt hos oss och hos våra leverantörer gå igenom alla dessa för att hitta kreativa och bra lösningar för alla parter. Det är ofta väldigt högt i tak i dessa diskussioner och ett intensivt borrande i både problem och frågeställningar.

Den röda tråden här är att lösa problem. :)

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
Gört! Det är inte bara lathet som gjort att jag stannat på samma företag så här länge. :) 

Jag gillar att vi är så pass stora att det finns många olika roller man kan ha. Allt från teknikexpert inom ett visst område till bred generalist eller kundansvarig/service manager. Samtidigt är vi inget gigantiskt företag där det är massor med olika chefer på olika nivåer som man måste gå igenom innan man kan prata med någon. Om jag har en fråga till vår koncernchef, driftchefen eller exempelvis en teknisk fråga om hur våra lagringslösningar är byggda så kan jag gå direkt till den personen och ställa min fråga, och dessutom så tar sig alla tiden att faktiskt förklara. Det gillar jag, att jag alltid fått hjälp oavsett vem jag frågat.

Josefine Eriksson

Josefine Eriksson

Incident Manager

"KOLLEGORNA ÄR ETT STORT PLUS DÄR SAMARBETET ÄR EXTRAORDINÄRT"

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?

Jag har varit anställd på TeleComputing i totalt 3 år.

Vad jobbar du med?
I dag arbetar jag som Incident Manager.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Det är mycket samarbete med tekniker inom driften då målet är att snarast möjligt återställa kundens kritiska incidenter till normal drift. Varje dag är spännande och intressant just för att den ena dagen aldrig är den andra lik.

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
Jag startade på Servicedesk och arbetade mot TeleComputings svenska vårdkunder i ca 2 år.

 

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa är att det är mycket samarbete och kontakt med olika delar av organisationen. Det är en väldigt spännande och utvecklande tjänst samt att ens egna kunskaper ställs på prov i ett flertal situationer varje dag. Jag har aldrig tråkigt på jobbet!

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
TeleComputing är en väldigt intressant arbetsplats där det finns tid och utrymme för utveckling. Kollegorna är ett stort plus där samarbetet är extraordinärt. TeleComputing är en arbetsplats för den som trivs att arbeta där det finns laganda och mot gemensamma mål.

Ronnie

Ronnie Åsensjö

Teamchef Servicedesk 2:nd Line

"ROLIGA NYA UTMANINGAR VARJE DAG, ARBETET ALDRIG BLIR LÅNGTRÅKIGT"

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?

Jag har arbetat på TeleComputing sedan 2008

Vad jobbar du med?
Jag är ansvarig för 2:nd line på Servicedesk. 2:nd line arbetar med mer tidskrävande eller komplexa ärenden som inte 1:st Line ska eller kan hantera.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag kommer in på morgonen och brukar gå runt ett varv bland personalen för att höra hur det går och informera om det är något som jag vill att vi ska prioritera under dagen. Sedan sätter jag mig och går igenom mailen som har kommit samt tittar hur dagen ser ut i kalendern. Då jag har mycket kund- och leverantörskontakt, vilket är väldigt spännande och givande, så brukar en vanlig dag även innehålla besök eller möten med dem för att se hur vi kan arbeta mer proaktivt eller fördjupa våra relationer. En stor del av min arbetsdag handlar om att gå igenom ärenden och säkerställa kvalitet och hjälpa teknikerna i de fall de har kört fast. Eftersom att det är viktigt att personalen trivs och att det är en bra stämning inom gruppen så brukar jag även ofta ha små uppföljningssamtal med personalen, både i grupp och individuellt för att känna av stämningen och fånga upp om det är något som jag kan göra så att alla trivs och att vi arbetar åt samma håll.

 

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
Jag började på Servicedesk som Supporttekniker på 1:st line där jag lärde mig grunderna om företaget och efter lite drygt 9 månader så gick jag över till att arbeta på 2:nd line med inriktning på skrivarhantering och övervakning. Där fördjupade jag mina tekniska kunskaper som jag har väldigt mycket nytta av i min nuvarande yrkesroll. Efter 3 år på 2:nd line så var det dags att ta nästa steg i min utvecklingen och hoppa på utmaningen som Teamchef för en grupp på 1:st line som arbetar med våra vårdkunder. Det arbetet har varit väldigt givande och roligt där jag har lärt mig mer om ledarskap samt utvecklat min kunskap om processer och rutiner. Efter lite drygt 3 år på den rollen så har jag fått möjligheten att hoppa på en ny spännande uppgift och det är att vara ansvarig för 2:nd line, vilket är den yrkesroll som jag har idag.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Roliga nya utmaningar varje dag vilket gör att arbetet aldrig blir långtråkigt samt den väldigt trevliga sammanhållningen inom alla delar på företaget.

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
TeleComputing är ett företag där det finns utstakade och väldigt bra karriärsvägar med möjligheter att utvecklas långsiktigt både inom IT-drift eller inom service.

Therese Granelli

Therese Granelli

Project Manager

"VI HAR EN HÄRLIG ATMOSFÄR OCH LAGANDA"

Hur länge har du jobbat på TeleComputing? 
Drygt 4 år

Vad jobbar du med? 
Projektleder större och mindre projekt. Implementation/transitionsprojekt

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig? 
Väldigt varierat, inga dagar liknar varann. Mycket kundmöten, projektmöten, planering/dokumentering, kommunikation.

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
Började som systemkonsult och fick sedan möjlighet att bli projektledare.


Vad är det bästa med ditt jobb? 
Variationen, kundrelationer, bygga team, brinner extra för att jobba med människor och skapa starka team där alla får möjlighet att utvecklas och synas.

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss? 
TeleComputing Göteborg är en mycket givande arbetsplats som ger möjlighet till utveckling. Vi har en härlig atmosfär och laganda.

Karriär

Är du en "TeleComputing-person"?

Inom TeleComputing vill vi alltid komma i kontakt med likasinnade. Personer som delar vår entusiasm och vårt intresse för molntjänster och som vill vara med i arbetet att flytta gränser och sätta standarden för framtidens IT-drift, så att vi kan leverera den bästa användarupplevelsen till ännu fler företag! 

I gengäld kan vi erbjuda goda möjligheter till utveckling inom Nordens ledande specialistverksamhet inom molntjänster. Vi kan garantera en stimulerande och spännande arbetsvardag tillsammans med duktiga och dedikerade kollegor samt goda utvecklingsmöjligheter inom företaget. 

 

TeleComputing är och har alltid varit nyfikna. Detsamma gäller för dig. Du gillar att tänka nytt, utmana dig själv och brinner för ditt arbete. Att du dessutom är trevlig är en självklarhet. 

Stämmer detta på dig ska du absolut kontakta oss. I gengäld kan vi erbjuda dig ett spännande och utmanande arbete med goda utvecklingsmöjligheter. 

Spontanansökan!

Hittar du ingen tjänst som passar dig? Skicka oss gärna en öppen ansökan.

Skicka en öppen ansökan