Roliga nya utmaningar varje dag vilket gör att arbetet aldrig blir långtråkigt

Ronnie Åsensjö, Teamchef Servicedesk 2:nd Line

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?
Jag har arbetat på TeleComputing sedan 2008

Vad jobbar du med?
Jag är ansvarig för 2:nd line på Servicedesk. 2:nd line arbetar med mer tidskrävande eller komplexa ärenden som inte 1:st Line ska eller kan hantera.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Jag kommer in på morgonen och brukar gå runt ett varv bland personalen för att höra hur det går och informera om det är något som jag vill att vi ska prioritera under dagen. Sedan sätter jag mig och går igenom mailen som har kommit samt tittar hur dagen ser ut i kalendern. Då jag har mycket kund- och leverantörskontakt, vilket är väldigt spännande och givande, så brukar en vanlig dag även innehålla besök eller möten med dem för att se hur vi kan arbeta mer proaktivt eller fördjupa våra relationer. En stor del av min arbetsdag handlar om att gå igenom ärenden och säkerställa kvalitet och hjälpa teknikerna i de fall de har kört fast. Eftersom att det är viktigt att personalen trivs och att det är en bra stämning inom gruppen så brukar jag även ofta ha små uppföljningssamtal med personalen, både i grupp och individuellt för att känna av stämningen och fånga upp om det är något som jag kan göra så att alla trivs och att vi arbetar åt samma håll.

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
Jag började på Servicedesk som Supporttekniker på 1:st line där jag lärde mig grunderna om företaget och efter lite drygt 9 månader så gick jag över till att arbeta på 2:nd line med inriktning på skrivarhantering och övervakning. Där fördjupade jag mina tekniska kunskaper som jag har väldigt mycket nytta av i min nuvarande yrkesroll. Efter 3 år på 2:nd line så var det dags att ta nästa steg i min utvecklingen och hoppa på utmaningen som Teamchef för en grupp på 1:st line som arbetar med våra vårdkunder. Det arbetet har varit väldigt givande och roligt där jag har lärt mig mer om ledarskap samt utvecklat min kunskap om processer och rutiner. Efter lite drygt 3 år på den rollen så har jag fått möjligheten att hoppa på en ny spännande uppgift och det är att vara ansvarig för 2:nd line, vilket är den yrkesroll som jag har idag.

Vad är det bästa med ditt jobb?
Roliga nya utmaningar varje dag vilket gör att arbetet aldrig blir långtråkigt samt den väldigt trevliga sammanhållningen inom alla delar på företaget.

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
TeleComputing är ett företag där det finns utstakade och väldigt bra karriärsvägar med möjligheter att utvecklas långsiktigt både inom IT-drift eller inom service.

Den röda tråden är att lösa problem

Björn Andersson , Technical Solution Architect

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?
Jag började 10 juni 2001 på Kentor Teknik och i februari 2007 så blev jag en del av TeleComputing Sweden i och med att TeleComputing-koncernen köpte Kentor-koncernen. Så det beror lite på hur man räknar. Jag har haft samma anställningsnummer i ungefär 14 år varav ungefär 8 är på TeleComputing Sweden AB. :)

Vad jobbar du med?
Sedan två år tillbaka så jobbar jag som lösningsarkitekt på säljavdelningen.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Oj, det varierar jättemycket. Det kan vara att sitta ned med en tjänsteägare internt för att bättre förstå hur vi levererar våra tjänster alternativt vara med i utvecklingen av befintliga tjänster eller nya tjänster. Det kan vara att vara ute och träffa en ny eller befintligt kund för att antingen presentera en IT-lösning för dem eller att lyssna på vilka utmaningar de har idag. Det kan vara att gå igenom en skriftlig upphandling för att se vad kunden har idag, vad de säger att de behöver, försöka läsa mellan raderna vad de egentligen behöver, vad vi har för möjligheter, om de passar oss, om vi passar dem, göra en lösningsdesign och prissätta den.

Men det kan även vara att stötta något av våra befintliga implementationsprojekt kring vad vi och kunden har diskuterat under olika workshops innan vi startar projekten. En otrolig viktig del i det vi (vi=jag och min kollega Jocke som också jobbar som lösningsarkitekt på säljavdelningen) gör är att se till att våra överlämningar från sälj till projekt blir så tydliga och effektiva som möjligt. Det är ju jättedumt om vi sitter med en kund och kommer överens om en massa saker och sedan måste alla projektdeltagarna ställa alla frågor igen till kunden.

Så skall man sammanfatta en typisk arbetsdag så är det nog att kommunicera med kunder, men minst lika mycket att kommunicera internt. :)

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
När jag började 2001 så var mitt jobb att sitta ute hos en av våra kunder tillsammans med en kollega och tillsammans vara kundens Servicedesk (1:st line, 2:nd line support) och till viss del att sköta kundens IT-miljö. Den kunden satt jag hos till 2006. Under dessa fem år växte kunden från ca 150 personer till ungefär 1 500 personer och vårt team för att sköta IT-miljön växte så klart också. Min roll i teamet gick också över till att ha ett driftansvar för IT-miljön hos kunden och därmed ansvaret för teamet på plats.

Sedan var jag driftansvarig för ett antal olika av våra kunder under ett par år innan jag gick in som TAM (Technical Account Manager) för en specifik kund i mitten av 2009. Med den kunden jobbade jag som TAM eller lösningsarkitekt fram till mitten av 2013 då jag istället började som lösningsarkitekt på säljavdelningen istället.

Vad är det bästa med ditt jobb?
När jag satt på onsite så fick jag träffa en massa användare och kunde hjälpa dem med deras vardagliga problem, må så vara om det var att bifoga en fil i ett mail till att ett macro slutat fungera i Excel eller att den datorn helt slutat fungera. Den återkopplingen gillade jag när man verkligen kan hjälpa någon att bli av med ett problem eller få förklara hur man skall göra en sak på datorn.

Som driftansvarig och TAM så handlade det om att träffa kunden och identifiera problem eller utmaningar i deras IT-miljö, för att sedan tillsammans med våra riktigt djupa tekniska experter och tillsammans med kunden gräva ned sig i problemet och jobba fram en lösning.

Som lösningsarkitekt på sälj sitter jag med hela IT-miljöer och alla de komplexa kopplingar till externa leverantörer, WAN, Moln, legacy applikationer och så vidare som finns, och sedan får jag tillsammans med kund och specialister både internt hos oss och hos våra leverantörer gå igenom alla dessa för att hitta kreativa och bra lösningar för alla parter. Det är ofta väldigt högt i tak i dessa diskussioner och ett intensivt borrande i både problem och frågeställningar.

Den röda tråden här är att lösa problem. :)

Jag gillar helt enkelt att grotta ned mig i ett problem och sedan tillsammans med andra börja nysta ut de olika trådarna för att sakta se hur alla saker börjar falla på sina rätta platser. Det är otroligt tillfredställande när man suttit med ett problem som verkar helt omöjligt och där man helt plötsligt börjar se hur det finns en väg ut som gynnar alla parter.

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
Gört!

Det är inte bara lathet som gjort att jag stannat på samma företag så här länge. :) 

Jag gillar att vi är så pass stora att det finns många olika roller man kan ha. Allt från teknikexpert inom ett visst område till bred generalist eller kundansvarig/service manager. Samtidigt är vi inget gigantiskt företag där det är massor med olika chefer på olika nivåer som man måste gå igenom innan man kan prata med någon. Om jag har en fråga till vår koncernchef, driftchefen eller exempelvis en teknisk fråga om hur våra lagringslösningar är byggda så kan jag gå direkt till den personen och ställa min fråga, och dessutom så tar sig alla tiden att faktiskt sätta sig ned och förklara. Det gillar jag, att jag alltid fått hjälp oavsett vem jag frågat.

TeleComputing är ett jättebra företag för människor som har ambitioner och mål i livet

Fredrik Karlsson, Product Sales

Hur länge har du jobbat på TeleComputing?
Jag har jobbat på TeleComputing i snart 4 år. 

Vad jobbar du med?
Idag jobbar jag som Innesäljare/Säljadministratör men det finns en utarbetad plan med mål från min chef där jag ska jobba som Produktsäljare från och med 1 september.

Hur ser en typisk arbetsdag ut för dig?
Oj, vart ska jag börja :). En vanlig arbetsdag innehåller allt mellan himmel och jord. Jag kan stöta på allt från att kontera en faktura till att prata produktpriser och försäljning. Mina dagliga uppgifter är väldiga breda, då jag har fått väldigt mycket ansvar i min roll.

Hur har din karriärväg på TeleComputing sett ut?
Allt började våren 2011 med en praktikplats på Managed Client. Jag gick sista året på gymnasiet och vi skulle ha praktik på ett IT-bolag för att efterlikna vårt gymnasieprogram så mycket som möjligt. Då var TeleComputing perfekt. Efter mina 1-2 månaders praktik och då allt hade gått väldigt bra så frågade jag om det fanns möjlighet att även få sommarjobba här, vilket jag fick väldigt bra respons på av min dåvarande chef. Sommarjobbet drog igång med samma uppgifter som jag hade under min praktiktid. Allt gick bra och jag hade otroligt kul. Då sommarjobbtiden började ta slut så ställe jag ännu en fråga till min chef gällande att få börja jobba på TeleComputing på heltid, vilket jag bra respons på ännu en gång! Då Managed Client-avdelning inte hade någon ledig position just då, så fanns det ingen möjlighet för mig att börja där, så min dåvarande chef gick i god för mig och pratade med Servicedesk för att se om de hade plats och det hade de!

22 augusti 2011 hade jag min första dag på Servicedesk och där började min resa på riktigt. Jag satt på 1:st line till i början av 2013, då jag hade blivit efterfrågad av en av våra största kunder att vara tillfällig ITK/Onsite-tekniker som IT-konsult över sommaren vilket jag självklart tackade ja till. Sommaren gick och kunden fortsatte förlänga min tid hos dem, vilket gjorde det intressant att bli konsult på heltid på TeleComputing. I oktober 2013 gick jag officiellt över till Consulting Services och lämnade Servicedesk.

Jag hade mitt första utvecklingssamtal på Servicedesk vintern 2011/2012 med min dåvarande chef och jag var väldigt tydlig med en sak – Att mitt största mål var att en dag börja jobba på säljavdelningen här på TeleComputing.

Den 8 januari gick ett mail ut internt om att Produktavdelningen sökte en ny Innesäljare/Säljadministratör och jag högg direkt, det här var min chans att komma in på sälj. Den 1 mars 2014 hade jag min första dag på säljavdelningen och nu sitter jag här, och mitt största mål blev uppfyllt!

Vad är det bästa med ditt jobb?
Det bästa? Oj, det finns så många sakar. Det jag gillar mest av allt är att jag har får så mycket ansvar i min roll. Det visar verkligen att företaget tar mig seriöst och inte bryr sig om att jag bara är 22 år gammal och ser min unga ålder som ett hinder.

Vad vill du berätta för de som funderar på att söka jobb hos oss?
TeleComputing är ett jättebra företag för människor som har ambitioner och mål i livet. Om man verkligen vill någonstans i karriären och är villig att kämpa för det, då kan du verkligen nå det om du jobbar här. Hårt arbete lönar sig!